geng conaa

Nuffnang

Thursday, November 29, 2012

La Hawla Wa La Quwwata illa Billah



لا حول ولاقوة إلا بالله
“La Hawla Wa La Quwwata illa Billah”

"Tiada daya dan tiada kekuatan melainkan dengan (pertolongan) Allah S.W.T"
(There is no power and strength except with Allah S.W.T)


Rasulullah SAW bersabda “Siapa yang mengucapkan La Haula Wala Quwwatailla billahi, maka ia akan menjadi ubat kepada 99 penyakit"

Wednesday, November 28, 2012

ASTAGHFIRULLAH



:::ASTAGHFIRULLAH:::

the meaning of it is 
''I ask ALLAH forgiveness...''

ALLAH says, 
''I will forgive you as long as you ask for My forgiveness...''


Diriwayatkan hadith daripada Abdullah bin Abbas (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa melazimkan beristighfar (yakni, menyebutkan ‘astaghfrullah’ (lebih baik sepenuhnya, iaitu: ‘astaghfirullahl-‘azim, allazi lailaha-illalah hual-haiyul-qaiyim, wa-atubu ilaihi’), akan menjadikan Allah SWT baginya (kesenagan) dari setiap kesusahan, maka diberikan dari setiap kesempitan jalan-jalan keluar dan memberi rezki padanya (oleh Allah SWT) dari jalan (sumber) yang tidak disangka-sangka.’ 

-[Hadith Abu Daud, Kitab Adab]

SAHABAT | Antara kau dan aku terselit kenangan |




SAHABAT,

Segalanya akan berlalu,
Silih berganti meninggalkan mu,
Yang dicinta, yang dikasih, yang dirindu,
Malah sekalipun masih dalam genggaman mu,
Ia kan tetap berlalu, walau tanpa rela mu...


Namun, jangan bersedih sahabatku,
Masih tertinggal sesuatu untukmu,
Kenangan yang indah terukir antara kau dan aku,
Kerana hidup tak selalunya indah,
tetapi yang indah selalu hidup dalam kenangan....


:')


-LaynaMarconaa.


Please like this page...

:::..JAGA IKHTILAT KITA..:::


:::..JAGA IKHTILAT KITA..::: 

Please like this page...
facebook.com/SeindahCintaIslam.blogspot

KENAPA PERLU BOIKOT? :::IKTIBAR DARIPADA KISAH BURUNG KECIL:::



KENAPA PERLU BOIKOT?

:::IKTIBAR DARIPADA KISAH BURUNG KECIL:::

Kita di MALAYSIA amat beruntung kerana masih mempunyai pilihan samada untuk Belajar atau Tidak, Bekerja atau Menganggur, Kaya atau Miskin, Makan atau Berlapar, Ambil Tahu atau Tak Ambil Peduli… Anda Yang Tentukan Sendiri.., TETAPI rakyat Gaza langsung tidak diberi peluang untuk memilih samada untuk HIDUP / BAHAGIA atau MATI / MENDERITA…

Kempen Boycott

Sesiapa yang hendak makan burger di McD, bayangkan dahulu wajah2 syahid kanak2 di GAZA!!
Marilah kita sertai Kempen Boycott Israel Company, Yahudi Zionis Laknatullahalaih Di Seluruh Dunia Sementara...

Ambil iktibar daripada kisah burung kecil yang berusaha gigih memunggah air dengan paruhnya untuk memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim. Walaupun dikatakan usahanya itu sia-sia, si burung tekad dengan usahanya kerana katanya dia lebih takut jika ditanya Allah tentang sumbangannya kepada Islam di akhirat nanti."

Kisah perihal seekor burung kecil yang berulang-alik terbang membawa air dimuncungnya untuk memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim.

Tatkala Nabi Ibrahim a.s dibakar oleh kaumnya, lalu datang burung kecil menggunakan paruhnya untuk mengambil air lalu dilemparkannya pada api yang marak menyala. 
Terdapat pula cicak datang kepada api lalu meniup-niupkannya agar menjadi lebih marak.

Ditanya kepada burung, “Mengapa engkau berbuat begitu? Tiada gunanya kerana air sekecil itu tidak akan mampu memadam api.”
Lalu si burung menjawab, 

“Aku tak mahu disoal di akhirat kelak kerana berdiam diri dan tidak menghulur bantuan.”

Si cicak pula dilaknat kerana usaha bantu memarakkan api walau tiada guna tiupannya itu..

Setidak-tidaknya jika ditanya di hadapan Allah SWT di akhirat kelak, ia dapat menjawab yang ia telah berusaha semampu yang mungkin pada kudratnya untuk melawan kebatilan...

SUBHANALLAH...

 “Ya Allah, Ya Rahman, Ya Karim, Ya Mukmin, Ya Jabar, Ya Amin! Selamatkan saudara-saudara Islam kami di Gaza daripada Zionis Yahudi.. Ya Allah! Berilah pertolongan kepada Umat Islam di Gaza dan Palestin. Teguhkan iman saudara-saudara Islam kami, kuatkan semangat mereka untuk mempertahankan Masjidil Aqsa di sana. Dikau hancurkan Pakatan musuh, Rejim Zionis laknatullah dan sekutu2 mereka…” 

Aamiin ya rabbala’lamin..

RahmatMuYa Rabb



Jangan pertikaikan kenapa kita,
Allah lebih tahu yang terbaik untuk kita.
Allah tak akan beri kita pahit, kalau bukan ubat.
Kekadang kita diuji kenapa tak berkasut,
Tetapi kita lupa ramai org diuji tak berkaki. 

Please like this page...
facebook.com/SeindahCintaIslam.blogspot

Cukuplah Allah menjadi Penolong kami



"Hasbunallah wa nikmal wakiil"
حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ

"Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung"

-prayforGAZA

:::KITA UMAT AKHIR ZAMAN::: | Sampaikanlah,Walau Hanya Satu Ayat |



:::KITA UMAT AKHIR ZAMAN:::
"Sampaikanlah,Walau Hanya Satu Ayat"

"Apabila akhir umat ini melaknat (generasi) awalnya, maka hendaklah orang-orang yang mempunyai ilmu pada ketika itu menzahirkan ilmunya, sesungguhnya orang yang menyembunyikan ilmu pada waktu tersebut seumpama seseorang yang menyembunyikan apa yang telah diwahyukan kepada (Sayyidina) Muhmammad Sallallahu Alaihi Wasallam."
-Al-Imam Al-Bukhari
___________________________

بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً

Maksudnya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sampaikan dari ku walaupun sepotong ayat."

Hadis di atas merupakan ingatan daripada Baginda s.a.w. kepada umatnya supaya menyampaikan apa sahaja daripada Baginda s.a.w. yang diketahui kepada masyarakat. Mereka yang diberi kelebihan oleh Penciptanya dengan sedikit ilmu pengetahuan yang bermanfaat, diminta berkongsi kemanisan itu dengan saudaranya yang lain. Walaupun hanya sepatah perkataan, namun sekiranya dilihat mampu memberi kebahagian kepada seseorang, sebarkanlah.

Please like this page...SeindahCintaIslam.blogspot

DOA | AYAT SERIBU DINAR



::: AYAT SERIBU DINAR ::::

“Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”

DOA | Doa Penerang Hati


:::DOA PENERANG HATI:::

" Wahai Tuhanku, Lapangkanlah bagiku dadaku dan mudahkanlah bagiku urusanku dan bukalah simpulan dari lidahku supaya mereka faham akan ucapanku. "

Amalkanlah doa ini selalu supaya kita senang mendapat keberkatan dari-Nya dan mudah menuntut ilmu.

Cintai dia Kerana Agamanya



Saya tak bangga kalau pasangan saya ada Master @ PhD pun..
Saya tak bangga kalau pasangan saya belajar di luar negara pun..
Saya tak bangga kalau pasangan saya bergaji besar pun..
Saya tak bangga kalau pasangan saya cantik sangat pun..
TAPI, SAYA AKAN BANGGA JIKA DIA ADA AGAMA DAN DIA AMALKANNYA..

Saturday, November 17, 2012

SAVE GAZA_DO'A FOR GAZA



WHOEVER YOU ARE, I BEG YOU..

PLEASE PRAY FOR GAZA.... :'(

Do'a untuk GAZA, Palestine.


اللَّهُمَّ انصُرِ الإِسلام والمْسُلِمِينَ

اللَّهُمَّ انصُرِ المْسُلِمينَ فِي كُلِّ مَكَانٍ
(اللَّهُمَّ انصُرِ المْسُلِمينَ فِي فَلَسطِين (3كالي
اللَّهُمَّ دَمَّر الكفَارَ واليَهُـودَ والنَّصَارَى والمْشُرِكِينَ
اللَّهُمَّ يَا اللّـه يَا اللّـه يَا اللّـه إِهزِمهُم وَانصُرناَ عَلَيهِم


Wahai Tuhan kami,
Berilah kemenangan kepada Islam dan Muslimin,
Ya Tuhan kami,
Berilah kemenangan kepada Muslimin di semua tempat,
Ya Tuhan kami,
Berilah kemenangan kepada orang Islam di Palestin (3x),
Ya Tuhan kami,
Hancurkanlah Kuffar, Yahudi, Nasrani dan Musyrikin,
Ya Allah,
Ya Allah,
Ya Allah,
Ya Tuhan kami,
Kalahkan mereka, Dan menangkan kami ke atas mereka.


Aamiin~
DOA SENJATA KITA, INSYAALLAH...



Wednesday, August 1, 2012

Berkasih sayang itu perlu ikhlas





"Berkasih sayang itu perlu ikhlas,
dan kasih sayang tak semestinya perlukan balasan,
cukup sekadar diri kita tahu yang kita DISAYANGI dan MENYAYANGI,
terimalah perasaan itu dan hargainya selagi ALLAH izinkan..."

#Lillahitaala... 
Demi Allah jika kamu tinggalkan sesuatu hanya kerana DIA, maka DIA akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih indah... 
Demi Allah jika kamu tinggalkan cinta yang kamu rasakan ia hanya sia2, maka Allah akan memenuhi hatimu dengan keindahan cintaNYA...

Bersederhanalah dalam CINTA, dan Besederhanalah dalam BENCI


"Bersederhanalah dalam CINTA, 
dan Besederhanalah dalam BENCI..."

Sesungguhnya suatu kaum yang telah berlebihan dalam mencinta, meyebabkan mereka menjadi hancur kerananya.
Dan suatu kaum yang lain telah berlebihan dalam membenci,
juga menyebabkan mereka menjadi binasa kerananya. 


TENTANG CINTA SESEORANG



::: TENTANG CINTA SESEORANG :::

Jauh ku berlari 
Mencari erti cinta
Yang ku temu
Hanyalah jauh dari-MU
Cukuplah...cukuplah...
Cukuplah kealpaan semalam
Takkan ku ulangi dosa-dosa silam
Hanya bersama MU cinta sejati bersulam
Akan ku damba MU siang dan malam
semampuku....
Moga pencarianku kali ini
menuju cahaya cinta MU
yang hakiki...

#Lillahitaala... 
demi Allah jika kamu tinggalkan sesuatu hanya kerana DIA, maka DIA akan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih indah... 
demi Allah jika kamu tinggalkan cinta yang kamu rasakan ia hanya sia2, maka Allah akan memenuhi hatimu dengan keindahan cintaNYA...

...maafkan segalanya... 

Mengingati Allah hati akan menjadi tenang




"Ala bizikrillahi tatma'innal qulub"


"No doubt our relaxation of heart is in Allah's zikr."


"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang."

SEGALANYA MILIK ALLAH



♥::: SEGALANYA MILIK ALLAH :::♥

Seseorang yang ada dalam hidup kita hanya milik Allah.
kita cuma pinjam. 
Tapi hakikatnya segalanya Allah yang punya.
Jadi bila semua ini Allah yang punya, maka DIA berhak keatas segala sesuatu.
DIA berhak beri cinta & kasih sayang. 
DIA juga berhak tarik balik semua itu.
Selalu juga ingat bahawa apa yang kita rasa terbaik itu belum pasti menjanjikan yang terbaik untuk kita. 
Dan apa yg dirasa aib & menyakitkan itu tidak semestinya pahit di hujungnya. 
Selalu ingat bahawa apa yg Allah buat untuk kita, adalah
yg terbaik untuk kita. 
Dari situ kita akan mula belajar erti redha.... "

Kita sememangnya tidak mampu mengawal arah tiupan angin, 
tetapi kita hanya mampu mengawal kemudi pelayaran kita... InsyaAllah :) 

"Sayangi mereka yang menyayangimu, tapi jangan sakiti mereka yang sakitimu..." 

CEMBURU KERANA KESOLEHANNYA



Ya Allah, biarlah cemburu ini cemburu kerana 'dia' lebih solehah dariku, bukan kerana rupanya yang indah di mata hambaMu....
_____________________________________________

Kecantikan seseorang perempuan bukan hanya pada wajahnya tetapi juga akhlaknya.
Begitu juga lelaki.
Tak guna ada wajah yg kacak dan cantik tetapi malas solat dan malas puasa. 
Alangkah indahnya jika anda mempunyai wajah yg cantik dan akhlak yg mulia.
Pasti semua makhluk akan menghormati anda.

Jalan Ke Syurga


"Biar 'buta mata' tak nampak dunia, jangan 'buta hati' tak nampak jalan ke Syurga..." 

Saat Cinta Tergadai



"Apabila kita redha dan ikhlas atas sesuatu yang mengecewakan hati kita..
Maka percayalah... 
ALLAH akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang tidak dijangka-jangka..." 

INDAHNYA MENCINTAI-MU YA ALLAH



♥::: INDAHNYA MENCINTAI-MU YA ALLAH :::♥

Suburkan cinta kita pada Pencipta Cinta, Allah ya Rabb.

-Berzikirlah,pujilah nama-nama Allah Taala,
-Berselawatlah memuji nabi Muhammad,Ya Rasulullah s.a.w.
-Sentiasalah memperbaharui syahadah kita kepada Rabb
-Jadikanlah Al-Quran sebagai SURAT CINTA kita 
-Jadikanlah AL-QURAN &SUNNAH sebagai panduan hidup di dunia dan akhirat
-Perbanyakkan menangis keranaNya,kurangkan gelak ketawa ke arah yang melalaikan...

Saturday, July 28, 2012

Ustaz Azhar Idrus | Mutiara Kata |


"Mana-mana bahagian aurat tubuh yang terdedah, bahagian itulah yang akan disambar oleh api neraka..."

-USTAZ AZHAR IDRUS
Sejauh ini aku melangkah..
meniti usia yg semakin menambah..
harap aku tabah dan takkan rebah..
menghadapi ujian dari ALLAH

Ustaz Azhar Idrus | Mutiara Kata |


"Tutup aurat tapi gaya menggoda diharamkan. Istilah ini dipanggil tergedik-gedik..."

-Ustaz Azhar Idrus
 

"Di bulan puasa afdal kita tweet utk mengingati ttg ibadat & perkara akhirat. Jgn ghairah tweet ttg juadah bbuka puasa, makruh..."

-Ustaz Azhar Idrus
 

"Kalau ditanya kita ada kekasih atau tidak, jawabnya ada. Rasulullah SAW ialah kekasih kita yang paling agung..."

-USTAZ AZHAR IDRUS
 
 
"Solat itu ringan bagi orang yang ambil berat. Solat itu berat bagi orang yang ambil ringan..."

-USTAZ AZHAR IDRUS
 
 
S: Apa tanda itu jodoh yang sesuai?

J: Bila kita tengok, hati rasa tenang.

-USTAZ AZHAR IDRUS


S: Apakh hukum kita sedekah tapi ditipu oleh pngemis?

J: Dapat 2 pahala iaitu pahala sedekah & pahala ditipu.

-USTAZ AZHAR IDRUS


Wednesday, July 25, 2012

Ustaz Azhar Idrus | Mutiara Kata |





"Kalau ditanya kita ada kekasih atau tidak, jawabnya ada.

Rasulullah SAW ialah kekasih kita yang paling agung..."


-USTAZ AZHAR IDRUS

"Kawan terbaik ialah ayah kita sendiri. Walaupun dia garang dialah kawan terbaik..."

-USTAZ AZHAR IDRUS
 

"Dalam islam tiada istilah 'perigi mencari timba'.
Kalau dah suka cakap je, baik lelaki mahu pun perempuan..."

-USTAZ AZHAR IDRUS
 

"Lebih baik pujuk hati IBU kalau ada buat salah daripada pujuk hati awek yang gedik nak dipujuk..."

-USTAZ AZHAR IDRUS
 
 

"Semua orang berhak berkongsikan kebaikan, sekalipun dia baru nak merangkak dijalan membaiki diri..."

-USTAZ AZHAR IDRUS
 

S: Afdal tarawih 8 atau 20 rakaat?

UAI: Buat 8 ke, 20 ke, molek belaka. Yang dok molek mu duk sibuk main facebook & twitter sampai TAK solat tarawih langsung!
 

Friday, June 22, 2012

SUAMI ♥ ISTERI


::: SUAMI ISTERI :::

SUAMI
Bukan untuk dibebani
tapi untuk disenangi.

ISTERI 
Bukan untuk dibeli
tapi untuk dikasihi.

SUAMI
Soleh adalah suami yang
dapat membimbing isterinya
ke jalan yang di redhai
Allah dan RasulNya.

ISTERI
Solehah adalah isteri yang
taat kepada suaminya dan
melaksanakan perintah
Allah dan RasulNya.

"Persamaan membina keserasian
Perbezaan itu melengkapkan..."


:)



Gambar: pages seindahcintaislamblogspotcom


Selamat pengantin baru : Abdul Samad & Hayati Yasmin
03/06/2012

KEBESARAN ALLAH |SUBHANALLAH|



KEBESARAN ALLAH

"Sesungguhnya Allah menumbuhkan butir tumbuh-tumbuhan dan biji buah-buahan. Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup (Yang memiliki sifat-sifat) demikian ialah Allah, maka mengapa kamu masih berpaling?" (QS. Al An'aam, 6: 95)

________________________________________________________________

Petikan ayat daripada surah Al-Mulk, Allah SWT berfirman di penghujung ayat:

Katakanlah (Muhammad): "Terangkanlah kepadaku jika sumber air kamu menjadi kering; maka siapa yang akan memberimu air yang mengalir?" 

________________________________________________________________

Dalam surah An-Anbiya pula, Allah berfirman,

Dan dialah yang menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan. Masing-masing beredar pada garis orbitnya.

________________________________________________________________

Lokasi: Universiti Utara Malaysia
Tarikh: 6 Desember 2011 
Masa: 7:48 a.m

Perempuan itu...


"Perempuan yang banyak cakap dan banyak gelak adalah perempuan yang pendiam bila ada masalah. Dan banyak menangis dalam diam..."

-Ustaz Azhar Idrus.

La Tahzan


La Tahzan

Jodohmu pasti akan datang menjemputmu...

___________________________________________

"Encik Jodoh
, apa awak tengah buat skarang? I hope you're doing fine. Kalau skarang ni awak sdg kecewa dlm cinta, jangan risau. Saya ada :)...."

DIA BUKAN JODOHKU


DIA BUKAN JODOHKU

Ya Allah,
andai cinta itu milik kami,
biar apa jua dugaannya,
kami mohon agar diberi kekuatan dariMu,
untuk mengharunginya.

Ya Allah,
andai cinta itu bukan lagi milik kami,
biar seberapa kali kami cuba pertahankan,
kami mohon agar diberi kekuatan dariMu,
untuk menerima segala takdirMu yang indah ini...
____________________________________________

Andai suatu detik,
apabila Allah menjauhkan dan memisahkan kamu,
dari insan yang kamu terlalu cintai,
maka ucapkanlah,
"Allah Maha Mengetahui, DIA BUKAN JODOHKU"
terimalah dengan hati yang tenang dan terbuka,
redhalah dengan ketentuan takdir dariNya,
kerana milik Allah jualah segala cinta yang ada di dunia...
____________________________________________

"Cinta kerana Allah adalah mencintai hamba Allah kerana keimanannya dan ketaatan kepada Allah SWT..."

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM |Doa ringan sakaratul maut|


YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM

aku mohon padaMu
ya Rabbi
moga di setiap langkahku
di atas bumiMu yang indah ini
diiringi rahmat dan redhaMu
yang berpanjangan
kerna aku takut
andai disini
sedetik aku terleka
maka disana
selamanya aku merana...

___________________________________________

"Allahumma hawwin 'alaina fi sakaratil-maut...
Wan-najati minannar...
Wal-afwa 'indal-hisab..."

"Ya Allah, Ringankan atas kami saat sakaratul maut,
Selamatkan kami dari api neraka,
Maafkanlah kami di saat hisab/perhitungan..."

SAYANGI IBU BAPA


SAYANGI IBU BAPA

Diriwayatkan dari Abu Hurairah, dia berkata, 
“Seorang lelaki pernah mendatangi Rasulullah, 
lalu dia berkata, ‘Wahai Rasulullah, 
siapakah orang yang paling berhak aku perlakukan dengan baik?’ 
Rasulullah menjawab, 
‘Ibumu.’ Lelaki itu bertanya, 
‘Kemudian siapa lagi?’ 
Rasulullah menjawab, ‘Ibumu.’ 
Lelaki itu bertanya, ‘Kemudian siapa lagi?’ 
Rasulullah menjawab, ‘Ibumu.’ 
Lelaki itu bertanya (lagi), 
‘Kemudian siapa lagi?’ 
Lelaki itu menjawab, ‘Bapamu.’
(HR. Bukhari dan Muslim)
Riwayat al-Hakim

Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: 
“Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, 
dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”

IMAN


IMAN

Ya Allah,
aku yang hina
memohon dengan sangat
jadikan aku
hamba yang tergolong
dalam golongan 
yang mendapat rahmatMu
dan redhaMu
di dunia dan akhirat
jadikan aku
hamba yang matinya
adalah mati dalam IMAN...
amin....

______________________________________________

"Allahumma ahyina bil-iman
Wa amitna bil-iman
Wa adkhilnal-jannata ma'al iman"

"Ya Allah, Hidupkan kami dengan iman,
Matikan kami dalam iman,
Masukkan kami ke dalam syurga bersama-sama iman..."
______________________________________________