geng conaa

Nuffnang

Friday, April 20, 2012

JANGAN BERSEDIH SAHABAT (LA TAHZAN)



Firman Allah SWT maksudnya : “Janganlah kamu bersedih (La Tahzan) sesungguhnya Allah selalu bersama kita”. (Surah At- Taubah ayat 40).



Huraiannya :


Semua manusia akan menghadapai pelbagai ujian dan dugaan.Namun semua ini bukan penghalang untuk kalian kelihatan senyum dan ceria. Sebaliknya, dengan senyuman dan kecerian kita akan mampu untuk menghadapi ujian hidup.Biasalah jika susah hati

atau ditimpa masalah dan musibah ada yang menanggis.Dalam situasi kalian tidak akan dapat berfikir dengan rasional dalam situasi yang tidak tenang.


Paling penting, kalian perlu menyediakan diri kalian untuk menghadapi dan menyelesaikannya, juga tidak akan selesai jika kalian melarikan diri. Masalah akan selesai jika kalian berusaha dengan tenang. Memang susah! memang payah! Ada ketikanya perit dan mengeciwakan malah melukakan.Tapi bila kalian menerima setiap yg berlaku didalam hidup kalian ini sebagai ujian, kalian redha dengan ketentuan takdir daripada Allah SWT kalian akan tetap boleh kekal senyum menerima dengan redha.


Bersedih hanya melemahkan semangat yang berkobar-kobar, melumpuhkan dan boleh membekukan jiwa. Kesedihan itu ibarat penyakit demam yang membuat tubuh menjadi lemas tidak berdaya.


Mengapa demikian ?


Tidak lain kerana kesedihan hanya... memiliki daya yang menghentikan dan bukan menggerakkan. Itu ertinya sama sekali tidak bermanfaat bagi hati. Bahkan kesedihan itu merupakan satu hal yang paling disenangi syaitan.


Maka dari itu, syaitan selalu berupaya agar seorang hamba bersedih untuk menghentikan setiap langkah kebaikan. Sebagaiman firman Allah SWT maksudnya : “Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan supaya orang-orang mukmin berdukacita.” (Surah al-Mujadilah ayat 10).


Bersedih tidak diajarkan juga tidak bermanfaat. Oleh kerana itu, Rasulullah SAW. selalu memohon perlindungan dari Allah SWT agar di jauhkan dari kesedihan.


Baginda selalu berdoa seperti ini: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari rasa sedih dan dukacita.” Atas dasar itu, sebaiknya kalian berusaha untuk sentiasa gembira dan berlapang dada.


Jangan lupa memohon kepada Allah SWT agar selalu diberikan kehidupan yang baik dan diredhai-Nya. Kejernihan hati dan kelapangan fikiran itulah kenikmatan-kenikmatan di dunia.


Betapapun sebagian ulama adamengatakan bahawa : "Dunia ini terdapat syurga, dan barangsiapa tidak pernah memasuki syurga dunia itu, maka ia tidak akan masuk syurga akhirat."


Teruskan bermohon dan berdoa kepada Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang agar Dia melapangkan hati kita dengan cahaya iman, menunjukkan hati kepada jalan-Nya yang lurus, dan menyelamatkan kita kehidupan yang susah dan menyesakkan dan dipilih memasuku syurga-Nya seluas langit dan bumi. Aminn...


'' Ya (الله).... Give us a Chance To See Kaaba "

'' Ya (الله).... Give us a Chance To See Madina "

'' Ya (الله).... Forgive Our Parents "

'' Ya (الله).... Make Us Good Muslims "

'' Ya (الله).... Help The Poor "

'' Ya (الله).... Help Us in Education "

'' Ya (الله).... Give Health to ill People "

'' Ya (الله).... Help Those Who Want To Marry "

'' Ya (الله).... Give Us A Hidayah "



"Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina.”


pages seindahcintaislamblogspotcom

No comments:

Post a Comment